Suštinsko pitanje novoformirane
vlade dobro je poentirano – odgovornost.
Prethodna vlada ne sme se ispratiti bez odgovornosti,
ukoliko se to ovoga puta propusti, politiku možemo interpretirati jedino kao
puku sukcesiju vlasti i straha od odmazde u višepartijskom sistemu.
Za poraženu Demokratsku stranku nije dovoljno za kaznu
računati osipanje biračkog tela, urušavanje, frakcije i kataraktičke momente pojedinaca
unutar stranačke organizacije. Iz takvih računica od politike nastaje
antipolitika, od demokratije antidemokratija, a našu ukupnu poziciju određuje
kao nazadnu.
Stoga, bez postavljanja pitanja odgovornosti pred
javnošću kao krunskim svedokom, svaka naredna vlada vodi nas u ništavilo kao krajnju
destinaciju nerešenih pitanja odgovornosti.
Bez konsekvencija, sve se stranke mogu poistovetiti.
Ako to prihvatimo za tezu, onda je i mogućnost objašnjenja jednako trivijalna
kao i predviđanje daljeg posrnuća i zaostajanja za svetom. Građani nisu
najvažniji, država nije bitna, progresa nema a stranke na političkoj sceni su
samo emfatički naziv za sticanje podrške javnosti koja se zanemaruje po
sticanju moći. Gospodarenje stanovništvom ostaje politički kredo, manir
donošenja odluka i dalje je motivisan iznutra i spuštan odozgo čime se čitava
politička sfera zadržava u oligarhijskoj dominaciji bez poštovanja demokratskih
institucija i volje građana.
Ne treba biti posebno lucidan pa uvideti da će korupcija
zauzeti mesto svakoj propuštenoj prilici da se pozove na političku odgovornost
kada god je zanemareno opšte dobro, koje im je povereno i za koje su ovlašćeni da
ga zaštite i unaprede.
Mobilisati sve društvene snage da se problemi
odgovornosti i korupcije reše iskorenjivanjem, od presudne je važnosti za
svakoga ko pretenduje za nacionalno kormilo.
Uspeti
u tome, probuditi interes za narod, obnoviti socijalna zanimanja, raditi za
narod, je ona entelehija koja će nam povratiti poverenje u demokratske izbore.
Pregomena
Zahteve za očuvanjem Kosova u integralnom sastavu
Srbije možemo mirne duše odbaciti kao licemerne zato što su postavljeni spolja
a ne proizilaze iz suštinske brige za ljude i suživot, koju bi morali smatrati
obavezujućom.
Zato su sa etičke strane nemoralni, sa pravne strane
nepravedni, gledano iz aspekta tradicije prevaziđeni, i neslobodni u
civilizacijskom pogledu.
Teritorije i svetinje nisu i ne mogu biti važnije od
života, zahtevi koji nisu vezivanje iz ljubavi prema bližnjima su prazno
moraliziranje koje ugrožava, pre svega, nasleđe koje želi da sačuva.
Retrospektive u kojima ne pronalazimo ništa što bi nas
reprezentovalo kao zajednicu budućnosti, po pitanju pristupa kosovskom problem iz
recentne prošlosti, ključevima tradicije iz srednjeg veka, uverava me da je
istorija nepotrebnija nego što se veruje, i da nas u susret budućnosti vodi
unatraške.
Ona ne mora biti naš usud zadržavanja u izolaciji
predistorije događaja, fatum kašnjenja za epohom, zbog kojih su razmere
doživljavanja problematike znatno pojačane, odnosom prema nama samima I odnosom
prema našim precima.
Pred sobom smo postavili cilj koji nismo mogli
dosegnuti, i nismo u tome uspeli. Za
srpsku stranu ne postoje realne mogućnosti da se problem prevaziđe “ za svakoga
po nešto “ kada
dvojnost zahteva negiraju jedan drugi ( Kosovo je nezavisna država/insistiranje
na podeli Kosova ).
Iscrpljena su zadovoljavajuća
rešenja, insistiranje na uzaludnim pokušajima samo je produžena eksploatacija
nemoći, forsiranje političkog sadizma i antipatije sveta prema Srbiji.
Kada okolnosti ograničavaju
smisao, odnosno – jednoj strani različitih
zahteva nameće protivsvrhovitost, uklanja smisao protivrečnog zahteva koji se
ne može ostvariti, potčinjena strana postavlja se kao dominantna u
neostvarujućem jer je ostala bez konkretnog prisustva u stvarnosti koja joj je
izmakla u okrilje mitova gde sebe vidi u službi pravde i činiocem stabilnosti
na pepelu rata, i opet na račun nepovoljnih društvenih posledica.
Nerešeni problemi rasplamsavaju
se u novim domenima, što daje dinamiku negativnoj spirali i povod uplitanju
stranog faktora koji bi tu dinamiku zaustavio.
Kroz sve smo to prošli putem
najveće nesreće, tražeći spasenje.
Ostaje nam da dokažemo da smo
narod vredan poštovanja. Da ublažimo polaritete i suprotnosti, da rešavamo
neprijatne teme bez pokretanja novih. Da pokažemo spremnost na prilagođavanje.
Uspostavimo trajno dobrosusedske odnose, politiku stabilnosti kao najbolju
garanciju opstanka i ravnopravnog položaja srpske manjine na Kosovu.
Da nastavimo da živimo kuća do
kuće, bez supervizora, bez pretećih zahteva, bez brutalnosti.
U
suprotnom, nepokolebljivost će nas istrebiti.
Нема коментара:
Постави коментар