Pitanja, pitanja...
Kako
to da znamo?
Dokazivati
istinu ovakvim ili onakvim metodama meni je potpuno besmisleno.
Ne
zanima me istinitost metode u filozofskom smislu. Ni jedna metoda ne može
zameniti samosvest, empatiju, neposrednu spoznaju živog iskustva, samorefleksiju.
Dva
postoji, plus postoji, dva postoji, jednako postoji, četiri postoji, postoje
reči koje govorimo, neke od njih izgovaramo svakodnevno; dobar dan, izvolite, hvala, molim, laku noć, prijatno, dobrota već postoji, dobro je
da je što veći broj ljudi namerava.
Ništa
od svega toga ja nisam izmislio, ni jedan prirodni zakon, čak ni najprostiju
matematičku jednačinu, nijednu reč nisam smislio, a niste ni vi, došli smo na
svet u kojem je sve već postojalo. Mi se pojavljujemo u celokupnosti sveta.
Biće
postoji, Biološki Um postoji.
Mi
se pojavljujemo iz celokupnosti.
Ništa
nam nije jasnije od stvari koje ne možemo objasniti. Kako objasniti ono što se
rečima ne da objasniti?
Istinu,
Ljubav, vreme, mir.
Ono
što nam je najjasnije ne možemo objasniti.
Gde
naći prave reči za ono što je iznad reči?
Da
bi se živelo nije potreban ni jedan argument. Ne znam ni za jedan argument koji
bi me učinio srećnim. Čime se opravdava ljubav? Radi čega se voli? Nema te
snage argumenta koja će ljubav učiniti boljom ili gorom.
Uloga
argumenta nije urazumiti drugog, već racionalizovati naše iracionalne postupke.
Ne
postoji dosadnija metoda od argumentacije. Ko je ikad bio u škripcu s
argumentima? Bezbroj dosadnih dokaza uvek stoji na obe strane.
Razmena
argumenata nema ničeg zajedničkog s postizanjem istine, niti sudeluje, niti
uzima udela u otkrivanju istine.
U
argumentaciji nema ničeg osim neizvesnosti vezane za kritičko stajalište,
adolescentske žudnje za dokazivanjem i pristrasne saglasnosti o tome da naša strana ima bolje doskočice.
Argumentacija je otmeno nasilje, ništa manje morbidno od ulične tuče. Diskusija
iskompleksiranih gubitnika koja ne vodi nikud.
Jednostavno jeste! smatram validnim filozofskim odgovorom, jeste koje je jasno i prosto shvatljivo a priori.
Jednostavno znam je argument koji radi radnju i zna znanje
i radi bez greške.
Argumentima
se ne postiže nikakav smisao, argument proizvodi kontraargument koji proizvodi
argument koji proizvodi nebuloze.
Hilary
W. Putnam tvrdi da je voda nužno H2O, ili ja ne razumem značenje reči nužno ili je Putnam nužno otkrio lično svoju
filozofsku prcabocu.
Pračovek
koji je komunicirao gestovima, u prejezičkoj fazi, imao je istu kvaliju
pitkosti vode kao i mi, identičnu crvenost krvi kao i mi, identičnu kvaliju
plavog neba kao i mi, kvaliju gladi i boli kao i mi, svako ljudsko biće koje je
stavilo ruku u vatru opeklo ga je isto iskustvo.
Svojstvo
vode ne može biti H2O, svojstvo čoveka nije biti ličnost, ili ego, svojstvo
čoveka je biti ljudsko Biće.
Biće
je temeljno postojanje, ono je naša veza s istinom, ono je živo, ono živi u
refleksnim i automatskim radnjama. Intuicija su opažaji Bića, instinkti su
njegove reakcije, ono je naš unutrašnji život. Ono tačno zna koliko insulina
treba za dva parčeta fantastično ukusne torte od čokolade.
To
zna biloški/naturalni um, ja o tome nemam pojma. Biološki um poseduje znanje
bez kojeg niko od nas ne bi preživeo.
Nijedna
škola ne uči nas kako da volimo, ipak, svi znamo voleti. Ništa što pripitomljava čoveka ne može ga naučiti ljudskosti.
Biološki
um u svakoj sekundi obradi 20 miliona podražaja, signala iz sveta oko nas i
naše unutrašnjosti. Savršeno poznaje sopstvenu prirodu, svoju nutrinu i
prirodno okruženje, on je taj koji sprovodi dobro poznate aktivnosti i
buhejvioralne odgovore koje smo usvojili evolucijom. Znanje skriveno od nas
samih, znanje koje smo zagubili.
To
nije razmišljanje koje izostaje, naprotiv - to je znanje u koje je naša priroda
sigurna i stoga nas ne opterećuje ponovnim preispitivanjem.
Biološki
um je raspravio sa svim za i protiv tokom evolucije. To je
fundamentalno znanje koje nema potrebe za naknadnim proveravanjem i dodatnim utvrđivanjem
jer je ono jedino ispravno, postojano (postojanje) i definitivno znanje koje je
ostavilo teoriju za sobom. A iz toga što jesmo (postojanje) mi se realizujemo
kao misleća jedinka koja istražuje svet i sakuplja sopstvena (sopstvo) iskustva,
doživljavamo i određujemo se prema drugima kao individua, jedna jedina, jedinstvena
i neponovljiva osoba koja razmišlja svojom glavom, aktuelnim, personalizovanim
umom.
Taj
um je (za razliku od homolognog, biološkog/naturalnog
svima zajedničkog, u svima nama istog) naše znanje u mislima, znanje koje je
izvan gena, izvan epigenetskog, izvan trajnog biološkog znanja.
To
je znanje koje je još krhko, nepouzdano, nestalno.
Inteligencija
je um koji je svestan celine iz koje je potekao, uma koji je postojao pre
njega, koji se njime nastavlja. Takav um ne pravi smetnje jer ne prekida
kontinuitet svoga Bića, što je zdravo pa je i takav um zdrav i bistar jer mu je
nepomućen izvor, promišlja zdravo, namerava dobro, pravi dobre izbore (int-electio),
predviđa dobro, razborit je i razložan. I hvale vredan. Dosta je bilo
budističke kritike uma.
Čemu
reakcija?
Čemu
teskoba?
Čemu
koještarije?
Šta
se krije iza svih ovih, glupih pitanja?
Odakle problem? Odakle niču
svi problemi?
Začarani krugovi
Odakle
problemi?
Moj
odgovor se da naslutiti: svi naši problemi potiču od podeljenosti, od
nejedinstva sa svojom prirodom pre svega, od samoobmane da smo ono što nismo. Neko
značajan i važan, veoma bitan. Mudrac. Iznad svih. Jači od svih. Najlepša.
Najčešće
je to Onaj koji se ima poštovati. Ili ga se plašiti.
Odakle
niču svi problemi?
Moj
odgovor se zna: prepotencija.
Ko
je naš jedini problem?
Autoritet.
Mentalni
sklop autoriteta.
Mentalni
sklop koji mentalno ne funkcioniše.
Um
koji je iz misli, koji izmišlja i racionalizuje, normira svoje izmišljotine,
koncepte i konstrukcije. Normalizuje ludost. On je taj egom opsednut um, ja koje se izjednačava sa umom, koji
ništa ne nastavlja već sam sklapa svoje mentalne sklopove. Koji ne integriše
već sintetiše. Hegelovska dijalektika teza - antiteza - sinteza koja deluje iz
problematičnih razloga, osim što je kompromis dva koncepta krajnosti je i
afirmacija, i sinteza novog problema.
Integritet
je organsko jedinstvo, sinteza je pseudointegritet, pogrešno razumevanje.
Ti
koji rešavaš problem, ti si taj koji ga stvaraš.
Ti,
koji rešavaš njegove komplikacije, deluješ unutar začaranog kruga.
Filozofija
sili na rešenje, tumači rezultate i zaključuje, postavlja teorije i zakone
umesto da se vrati poreklu svih problema. Malo je elokventnijih helminta od
Hegela; dijalektika, logika i panlogizam, ideja je bit svega... Pojmiti ono što jeste zadaća je filizofije,
jer ono što jeste - jeste um... što je umno, to je zbiljsko, a šta je zbiljsko
to je umno. Ništa od takvog poimanja, to je poimanje za površne ljude. Sve su
to proizvodi otuđenog uma.
Od
Bića otuđen um je ta demijurška fabrika, industrija u kojoj se odvija
proizvodnja, on je razvio sve proizvodne snage, otuđeni um je proizveo
proizvodnju koja proizvodi. Njegova misao je proizvela sisteme, označitelja i
označenog, binarne sisteme i racionalnost.
Racionalni
um je proizveo modele, simularkume, simulacije, važnost, značaj, predviđanja,
određenja, simbole, znakove, kodove, meme... znamenja, projekte, dijalektiku,
tezu, antitezu, sintezu. Njegova je sinteza kompletna
ličnost koja je kompletna smejurija. Celovita ličnost ni malo ne zvuči
blesavije od celovite čiodine glave.
I
samo na toj jednoj jedinoj ideji sve se drži. Sva supstancijalizacija/materijalizacija ničega u nešto, ništa u
subjekt. Ega u idola, ego uvek veliča sebe i pravi idola od sebe.
Sinteza
ništa ne dovršava, nikada ne uklanja suprotnosti, čitav postupak je upravo
suprotan.
Jedanaesta
teza o Fojerbahu je vrlo pristojan uvid u glupost filozofije, filozofi su samo
različito tumačili probleme a stvar je u tome da ih ne bude. Nije stvar u tome
da se problem rešava, stvar je u tome da se problem ne stvara.
Sam
problem je taj prvi pogrešan korak. Socijalni problemi koji dugoročno
destabilizuju čovečanstvo, kao što su nezaposlenost, siromaštvo, kriminal...
nemaju rešenje.
Problem
nije prvi nego poslednji znak u nizu grešaka koje smo pravili a nismo ih
primetili. Znak da je isuviše kasno za traženje rešenja.
Sprečiti
pojavu uslova za stvaranje problema, to je jedini način da ih se rešimo.
Ne
stvarajmo probleme i - nema problema.
Istina
je nespoznatljiva bez osećanja. Emocije su kompas. Osećanja su alfabet za
razumevanje. Emocije nam govore šta su vrednosti života. Tuga zbog smrti
voljenog Bića nam govori o vrednosti života, osećaj usamljenosti govori nam o
vrednosti zajedništva, strepnja o vrednosti mira... Ako nemamo ljudskosti u
sebi, tačnije - ako živimo nesvesni svog Bića, odnosno, bez integriteta, onda
nam ne preostaje ništa drugo do toga da izmišljamo, da u svet iznosimo farsu
važnosti i značaja, sa kojima ćemo se poistovećivati. Norme i standarde,
potrebe koje nisu svojstvene ljudskom biću, želje i strasti, vlasništvo,
nagrade, slavu, status, mr, dr, titule... znate već.
Istina
je istina svih vremena. Neki ljudi koji su previše pisali rekli bi suprotno
tome, na mestu gde racionalni um kaže
istina, ja kažem stvarnost, stvarnost je datost za nas, konvencija koju smo
usvojili našim razumevanjem sveta. U aktuelnoj stvarnosti Zemlja je geoid, u
nekoj drugoj zbilji ona je bila ravna ploča.
Stvarnost
se menja, istina je večna.
Nepromenjivost čini istinu vrednom, ne postoji ili-ili, onoga što je za mene X
za vas je Y, nema toga. Ono što uviđam ja, Drugi uviđa to isto, što postaje
istina za nas.
Ja
tvrdim da je nešto istinito ili lažno na osnovu toga da li je jedinstveno sa
prirodom ili ne.
Istina
je jedinstvo sveta, našeg unutrašnjeg sveta, sveta našeg Bića i našeg
okruženja.
Ništa
ne vredi ako ne traje. Standard neke vrednosti jeste konzistencija/postojanost,
trajnost. Sunce uvek izlazi na istoku a zalazi na zapadu, 1000 puta stavite
ruku u vatru isto će peći, to je istina, takva je istina, ona se ne saznaje,
ona se otkriva. Svi jako dobro razumemo vodu bez poznavanja njenog hemijskog
sastava, razumemo i njena agregatna stanja, problemi nastaju kada mudrac kaže
da voda jeste nužno H2O.
Onog
momenta kada pomisli da ga taj filozofem čini genijem među retardiranima.
Istina
nije pojam, za razliku od laži koja to jeste, i stoga je uticajnija u govornim
činovima, samim tim što se lako slaže sa činjenicama. Ali, činjenica ništa ne
čini istinitim, činjenica nema istinosnu vrednost.
Istina
je slaganje života i sveta.
A
to je mnogo više od slaganja činjenica sa rečima i pojmovima.
Bill
Gates čini dobra dela zbog posledica. Dobro nije dobro zbog posledica, a posteriori. Dobro je dobro unapred, iz
dobre namere.
Praksa
koja ulaže novac u održavanje finansijske imperije, u gušenje i eliminaciju
konkurencije, pre nego u dobrotvornost, je rđava praksa.
Takav
sistem je loš.
Milosrđe
nije vrlina kada se čini zgrnutim novcem.
Dobro
činimo iz dobrih razloga, radi sveukupnosti dobrog života a ne da bi naši principi
bili dobri, da bi naš utilitarizam i naše maksime bile dobre.
Dobrota
i duhovnost razvija i nas same, ljudskost uvećava naše duhovno bogatsvo,
obogaćuje naš život.
Rezultira
i našim razvojem.
To
je uvek i naš ples.
Zahvaljujući
geniju prirode, univerzalne vrednosti su nezavisne od našeg postojanja, čovek nije
konstituisao ni jednu univerzalnu vrednost, on ih je samo otkrio i uvideo
njihovu dobrotvornost, za razliku od vrednosti koje je sam konstituisao.
Univerzalnost je u duši svakoga od nas, ljubav, mir, radost, svi jednako
osećamo kvaliju vode, dok ne možemo tvrditi da svi podjednako doživljavamo i
nosimo demokratiju koja je u duši svih nas.
To
je strategija evolucija na delu, tako se priroda brine o sebi.
Univerzalno
ima prioritet. Evolucija vodi ka univerzalnom.
Partikularno
je inferiorno u odnosu na celinu. Apoteoza je svako uzdizanje dela nad celinom.
Dihotomija je inferiorna filozofija. Naučne discipline su inferiorna nauka,
ologija je inferiorna medicina, racio je inferioran bez emocija, osećanja su
inferiorna bez razuma.
Prirodno
dolazi iz naše nutrine kao poziv da činimo dobro sebi i drugima.
Ta
pokrenutost iznutra nas čini ljudskim bićima, kada činimo po tom pozivu naš rad
i dela su neuslovljena i plemenitih ciljeva. Delujemo u zanosu, nije potrebno
ništa što bi nas motivisalo, nije nam potrebna ni plata ni slava, ne treba nam prestiž
ni status... nema reaktivnosti kada se čini iz srca. Nema reciprociteta.
Postali smo ljudi kada smo prevazišli reciprocitet, kada smo činili dobro,
pomagali i vodili brigu o drugome ne tražeći uslugu istog dobra za uzvrat.
Nije
filozofija ako se ne vodi dobrotom, dobrota je kapija kroz koju se ulazi u
mudrost, nema mudrosti bez dobrote.
To je jedina dijalektika,
ona koja ide putem dobrote, od srca k srcu.
Još samo par reči o...
Biološki
um danas možemo videti. Zapravo, možemo videti njegove konture, ono što
savremena neuronauka naziva mrežom standardnog režima rada ( default mode
network - DMN ). Naime, fMRI je imidžing metoda kojom se prati aktivnost
moždanog tkiva tokom izvršavanja određenih zadataka, nauka je na taj način
mapirala moždane regione odgovorne za pojedine funkcije, što je bilo veoma
logično jer je uređaj tome i služio, praćenju funkcije moždane aktivnosti. Osim
toga, to je bilo i veoma racionalno jer se sam uređaj zove funkcionalna magnetna rezonanca što znači da ispitujemo kako mozak
funkcioniše kada mu postavljamo određene zadatke; da računa, da pamti, da se
seća, da recituje, da svira i peva, da vesla kajakom itd. itd.
Čitava
priča postaje gotivna onoga trenutka kada se pojavila zapitanost genija: šta se dešava sa našim mozgom u stanju mirovanja,
šta se dešava kada blenemo u prazno, samo zurimo u plafon, jednostavno blejimo?
Logičan
odgovor je da fMRI neće zabeležiti ništa vidljivo, izostaće moždana aktivnost.
Shodno tome, ni jedno područje mozga neće zasvetlucati. Rezultati su, logično,
bili pogubni po logičko mišljenje. Naš DMN je sve vreme hiperaktivan dok smo
zadubljeni u mrlju na plafonu, ispostavilo se da je stanje mirovanja u stvari režim povišene moždane aktivnosti i
hiperkonekcije koja se umiruje našom fokusiranošću na zadatak, sve je upravo
suprotno našim očekivanjima.
Gle
čuda, isuviše često se dešava da nismo sigurni s logikom. Nema logike da mozak
troši najviše energije kada ga ne koristimo, reklo bi se da je stanje kada
nismo mentalno aktivni neka vrsta bazalnog metabolizma našeg mozga, pa ipak, nije
tako.
Tri
studije iz 2007. godine ( Garrity and colleagues, Harrison et al., Zhou and
colleagues ) potvrdile su korelaciju između šizofrenije i povišenih aktivnosti
DMN u odnosu na grupu zdravih ispitanika. Neke od kasnijih studija (2012)
pokazale su postojanje aberacija u samoj mreži standarnog režima rada kod
obolelih od šizofrenije što nam je pomoglo da shvatimo uhvaćenost šizofrenih pacijenata u mrežu autonomne funkcije
biološkog uma. Što znači da te osobe nemaju svoje sopstvo. Ne uspevaju da se
dožive kao individua.
Recentne
meta - analize iz 2015 godine, potvrdile su visoku korelaciju aberantnih
povezivanja moždanih regiona uključenih u DMN koji se dovode u vezu sa
samorefleksivnim obradom tj. introspektivnim mentalnim procesima.
Kod
svih šizofrenih pacijenata su uvek registrovane povišene amplitude signala u
DMN.
Normalnost
podrazumeva jasno razlikovanje percepcija koje pristižu iz imaginarnih
scenarija našeg mentalnog sveta od onih koje nam stižu iz našeg stvarnosnog
okruženja. U šizofreniji su ove granice mutne, nejasne, zbrisane, između sebe i
drugih, odnosno između sebe i okruženja, nema jasne distinkcije između
apstraktnog i realnog života, fakticiteti i mašta su izmešani, za njih je sve
to jedan horizont duševne i misaone zbrke iz koje je nemoguće donositi
racionalne zaključke, uverenja i odluke.
Schizophrenia
je mentalna bolest koju karakteriše
izmenjena percepcija stvarnosti. Slušne halucinacije, paranoidne i bizarne
zablude, i dezorganizovan govor su uobičajeni pozitivni klinički simptomi (Liddle
1987). Deterioracija, pustošenje duhovnog života, tipična je za šizofreniju.
Osobe
koje pate od paranoidne šizofrenije su samožive i sumnjičave, sklone da
projektuju sopstvena negativna osećanja, da sve što im dolazi od drugih vide
kao opasnu nameru ili da ih u svojoj preosetljivosti dožive kao uvredu. Čak i
pohvala može biti povod paranoji, dovoljna je samo reč da paranoidna osoba
izgradi čitav svet zavere koji ispunjava različitim sumanutim sadržajima,
najčešće su to sumanute ideje odnosa (proganjanja, ljubomora) i sumanute
interpretacije praćene negativnim afektima kao što su: ljutnja, bes, strah i
druge. Po pravilu afektivna reagovanja na sumanute ideje slabe tokom života
iako su bolesne ideje sve vreme prisutne.
Za
one koji žele da znaju više, evo još jedne šture informacije: nervne ćelije
(neuroni), pored kancerske i embrionalne ćelije, jedine imaju sposobnost
progredijentne metilacije tokom životnog procesa. Neuronska kola/petlje koja su
odgovorna za izvesno stanje uma, iskustvo, naviku i tome slično, gušće su
neuronski povezana. Na taj način možemo ojačati neuronske mreže izvesnih osobina
na kojima svesno radimo. Sposobnost da se mozak menja i reorganizuje naziva se
neuroplastičnost i ona je očit dokaz naše moći da utičemo na epigenetiku, za
naše dobro ili na našu štetu, pravilo je use
it or lose it.
Razlog
zbog čega nisam ostavio po strani ovu temu je John Nash i njegov uticaj na
Teoriju igara, pre svega na Zatvorenikovu dilemu.
A to nas vodi sledećoj,
gorućoj temi.
Нема коментара:
Постави коментар